“Most people don’t listen with the intent to understand; they listen with the intent to reply” door Stephen R. Covey

Herken je dat?! Er wordt aan je gevraagd: ‘hoe gaat het met je?’ of ‘waar ben je mee bezig’ Jij staat klaar om je verhaal te doen, je ziel en zaligheid bloot te geven of de ander mee te nemen in de toekomstplannen van je onderneming. Vol enthousiasme start je je verhaal maar bij zin twee van jouw antwoord heeft de vraagsteller geen aandacht meer voor jouw verhaal. Sterker nog de ander heeft de rollen omgedraaid, deelt zijn verhaal, heeft voor jou alle antwoorden en komt ongevraagd met oplossingen. Het gevolg, je raakt gedemotiveerd, het gesprek heeft een totaal andere wending gekregen dan je had gehoopt en jij denkt nog wel twee keer na voordat jij je openstelt en iemand meeneemt in jouw plannen.

Echt oprecht luisteren is in de praktijk lastiger dan we denken. Goed luisteren gaat niet vanzelf. In veel gevallen luisteren mensen vanuit hun ego om te krijgen wat zij nodig hebben. Om goed te luisteren neem je een expliciet besluit. Bedenk goed wat je wilt bereiken door goed te luisteren? Mensen realiseren zich niet dat als je een vraag stelt je ook oprecht en met aandacht zou moeten luisteren. Je moet in staat zijn je open te stellen voor de ander en zonder oordeel het verhaal aanhoren, niet je gelijk halen of direct jouw visie geven. Als je in staat bent om echt te luisteren naar de ander dan kun je er ook echt voor de ander zijn. Het doel van luisteren is de kwaliteit van contact.

Vanuit de kwaliteit van contact maak je echt verbinding en door verbinding te maken kom je echt in gesprek. Je gesprekspartner waardeert dat jij oprecht bent, er ontstaat een vertrouwensrelatie daardoor deelt hij zijn geschiedenis, zorgen, dromen en verwachtingen en stelt het je in staat om echt van betekenis te zijn.

In mijn blog van december vertelde ik dat een ondernemer mij de kans gaf om hem te gaan helpen zijn Focus terug te krijgen en zijn doelen te halen. Waarom kreeg ik die kans eigenlijk?!
Toen ik hem in van onze eerste gesprekken daarnaar vroeg zei hij, jij luistert echt naar wat ik zeg, je vraagt door en je zet me tot nadenken. Dat is het mooiste compliment dat ik kon krijgen. Met oprechte aandacht, zoeken naar de behoefte bij de ondernemer en door echt te luisteren, te vragen, door te vragen, te spiegelen en tussen de regels door te luisteren, niet te (ver)oordelen, (h)erkennen dat is wat ik doe met passie en op vertrouwelijke basis. Door deze werkwijze, mijzelf kwetsbaar opstellen en open houding ben ik in staat ondernemers vooruit te helpen de passie voor hun vak terug te krijgen, inzicht in hun onderneming te geven of juist hun focus vast te stellen.

Probeer het eens met aandacht luisteren en kijk wat het je oplevert, het is de moeite waard!

Warme groet,

Martine Clements Sparreboom
FOCUS